AMK2006 Arbeidsmaskiner Vg2

Slik gjennomføres tverrfaglig praktisk eksamen LK20 i arbeidsmaskiner:

Forberedelsestid

Inntil 48 timer før eksamen

Eksamenstid

Inntil 5 timer

Spesielt for privatister

  • Sensorene godkjenner eksamensstedet hvis dette er utenfor en ordinær skole.

Forberedelsesdel

  • Forberedelsedelen er obligatorisk, og kandidaten møter på skolen.
  • Kandidaten trekker tema/problemstilling når forberedelsen starter. Oppgaven består av lignende arbeidsoppdrag som elevene har vært gjennom i løpet av skoleåret på verkstedet. 
  • Kandidaten får mulighet til å gjøre seg mer kjent med utstyr som skal benyttes på eksamen og planlegge arbeidsoppdraget.
  • Kandidaten har rett til veiledning, og faglærere er tilgjengelige for dette. Det er ikke et krav at veileder skal være sammen med kandidatene hele dagen, og veileder skal ikke undervise.
  • Veiledningen skal hjelpe kandidatene med å se sammenhengen mellom tema/oppgave og læreplanen.

Eksamensdel

  • Eksamen inneholder både en praktisk og en muntlig del. 
  • Det gis trekkoppgaver med arbeidsoppdrag som elevene har vært gjennom i løpet av skoleåret. 
  • Oppgaven skal inneholde planlegging, gjennomføring, egenevaluering og dokumentasjonsdel. Dette løses individuelt.
  • Det er praktiske oppgaver med lokal tilpasning.
  • Tverrfaglig praktisk eksamen kan prøve kandidatene i alle kompetansemålene fra læreplanen og skal gjenspeile arbeidsformer gjennom skoleåret. 
  • Eksamensoppgaven kan eventuelt ha tyngdepunkt i ett felles programfag og være løsere tilknyttet andre fag. Eksamen kan også rettes mot et lærefag innenfor programområdet, men tverrfagligheten skal ivaretas. 

Hjelpemidler

Forberedelse

  • Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av verktøy som tillater kommunikasjon, med mindre oppgaven åpner for det.

Eksamen

  • Alle hjelpemidler er tillatt, med unntak av verktøy som tillater kommunikasjon, med mindre oppgaven åpner for det.

Vurdering og sensur

  • Forberedelsedelen skal ikke vurderes.
  • Eksamen skal gi kandidaten mulighet for å vise sin kompetanse i så stor del av fagene som mulig ut fra eksamensformen.
  • Vurderingen skal være helhetlig og tverrfaglig i tråd med kompetansemålene i læreplanen og vurderingskriteriene for faget.
  • Sensor er fortrinnsvis faglærer fra en annen skole, men kan også komme fra næringslivet.
  • Karakteren settes etter hver kandidat og formidles fortløpende. 

Vurderingskriterier

Vurderingskriterier for AMK2006 Arbeidsmaskiner (PDF, 108 kB)