Hva kan du klage på?
Standpunktkarakter er karakteren du får når du avslutter et fag. Standpunktkarakteren føres på vitnemålet.
Dersom du mener at standpunktkarakteren ikke er satt på riktig grunnlag og at reglene for karaktersetting ikke er fulgt, kan du klage.
Det er ikke selve karakteren du klager på, men hvordan den er fastsatt. Dersom du får medhold i klagen, skal skolen gjøre en ny vurdering. Karakteren kan bli stående, eller settes opp eller ned. Den nye vurderingen kan du ikke klage på.
Les mer om retningslinjer for å sette standpunktkarakter
Grunnlaget for å sette standpunktkarakter
Kompetansemålene i læreplanen utgjør grunnlaget for vurderingen i faget, og standpunktkarakteren skal være uttrykk for den samlede kompetansen du har i faget ved slutten av opplæringen. Kompetansen du har vist i løpet av opplæringen, er en del av vurderingen når standpunktkarakteren skal settes. Du har rett til underveisvurdering og sluttvurdering.
Du skal få vite hva det blir lagt vekt på når standpunktkarakteren din settes, og du skal ha fått mulighet til å vise kompetansen din på flere og varierte måter.
Du skal ha fått skriftlig varsel dersom det er fare for at du får karakteren IV (ikke vurdert).
Klagen må begrunnes. Eksempler på begrunnelse for å klage kan være:
- at du mener at du ikke har fått mulighet til å vise kompetansen din i faget
- formelle feil, som for eksempel at du ikke har fått varsel om ikke vurdering (IV), eller at varselet ikke er sendt innen rimelig tid
Klagefrist
Fristen for å klage på standpunktkarakteren er 10 dager.
Fristen regnes fra det tidspunktet karakteren ble gjort kjent, eller da du burde ha gjort deg kjent med den.
- For avgangselevene offentliggjøres standpunktkarakterene – dato for 2025 kommer.
- For andre elever kan skolene velge å offentliggjøre standpunktkarakterene på en senere dato.
Klager som sendes etter at klagefristen er utløpt, vil bli avvist. Dersom skolen avviser en klage fordi den er kommet for sent, er dette et vedtak du kan klage på. Klagefristen er da 3 uker.
Hurtigklagefrist for avgangselevene
Dersom du søker opptak til høyere utdanning i år og trenger hurtigklagebehandling, er klagefristen kortere:
Hurtigklagefristen er – dato for 2025 kommer.
Har du søkt opptak til høyere utdanning?
Hvis du har klaget på karakter og søkt opptak til høyere utdanning, må du laste opp dokumentasjon på klage i søknaden i Samordna opptak.
Les mer på Samordna opptak
Hvordan klager du?
Før du klager bør du be faglærer/kontaktlærer om begrunnelsen for karakteren. Hvis du ber om vurdering fra faglærer/kontaktlærer eller andre på skolen innenfor tidsfristen på 10 dager, vil fristen utsettes til du har fått tilbakemelding.
Du logger deg inn med ID-porten og sender inn digitalt skjema:
Gå til skjema for klage på standpunktkarakter i fag
Hva skjer når klagen er sendt?
Skolen ber først om en skriftlig uttalelse fra faglærer/kontaktlærer. Sammen med en uttalelse fra rektor, sender skolen klagen videre til Statsforvalteren i Innlandet (nytt fra 1. august 2024).
Når kan du forvente svar på klagen?
Behandling av klager på standpunktkarakter skjer i perioden juli–september.
Klager fra avgangselever blir behandlet først.
Medhold i klage
Dersom du får medhold i klage på standpunktkarakteren i fag fra Statsforvalteren i Innlandet, blir klagen sendt tilbake til skolen for ny vurdering. Du får kopi av brevet som sendes til skolen.
Det er viktig å merke seg at dette ikke betyr at karakteren automatisk blir endret. Ny behandling på skolen kan bety at karakteren blir stående som den er, eller blir hevet eller senket. Det er rektor som tar den endelige avgjørelsen. Du kan ikke klage på rektors nye vurdering.
Avslag på klage
Dersom du får avslag på klagen, sendes vedtaket fra Statsforvalteren i Innlandet til deg med kopi til skolen. Du kan ikke klage på dette vedtaket.
Lover og forskrifter